ورلد بوک،وبلاگ تفریحی سرگرمی علمی پزشکی مذهبی و...  اَللهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّـل فَـرَجَهُم

ورلد بوک،وبلاگ تفریحی سرگرمی علمی پزشکی مذهبی و... اَللهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّـل فَـرَجَهُم

یا محمد یا علی یا فاطمه یا صاحب الزمان ادرکنی و لا تُهلِکنی (یا محمد یا علی یا فاطمه یا صاحب الزمان مرا دریاب و به هلاکتم مرسان)
ورلد بوک،وبلاگ تفریحی سرگرمی علمی پزشکی مذهبی و...  اَللهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّـل فَـرَجَهُم

ورلد بوک،وبلاگ تفریحی سرگرمی علمی پزشکی مذهبی و... اَللهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّـل فَـرَجَهُم

یا محمد یا علی یا فاطمه یا صاحب الزمان ادرکنی و لا تُهلِکنی (یا محمد یا علی یا فاطمه یا صاحب الزمان مرا دریاب و به هلاکتم مرسان)

آداب عید فطر و زکات فطره

 آداب عید فطر و زکات فطره

 

مصطفی امیری

 

1- شب عید فطر در احادیث ذکر شده است که کارگر مزد و اجر خود را از میزیان این ماه یعنی خدا می‌گیرد. شب عید فطر را از دست ندهید: غسل، تکبیر بعد از نماز مغرب و ... از آداب شب عید فطر است.

2- حداقل زکات فطره برای هرنفر در سال؟؟؟ شمسی، مبلغ؟؟؟ تومان است (هر ساله فرق میکند) که باید به «فقیر شیعه دوازده امامی» بدهید اما برخی فقهاء می‌فرمایند، می‌توانید بلکه مستحب و بهتر است قیمت سه کیلو و 600 گرم برنج مصرفی را بدهید. مثلا اگر 5 نفر هستید، 18کیلو برنج یا قیمت آن (البته بهتر است برنج را بخرید و به دست فقیر برسانید). زیرا در احادیث ذکر شده زکات فطره، ایمنی از مرگ است و بیمه بدن تا سال آینده است. انسان آنچه را که در ماه مبارک رمضان، قوت غالب او بوده به فقرا هم همان را بدهد؛ نه اینکه خودمان بهترین غذاها را خورده باشیم و قوت غالب برنج باشد و به فقرا گندم و نان خالی بدهیم (تازه ما قیمت گندم می‌دهیم که هنوز نان هم نشده است).

3- شب عید فطر، مستحب است پول فطریه را به دست فرزندان بدهید و حکمت آن را برای اعضای خانواده تشریح کنید (که ایمنی از مرگ است و بیمه بدن تا سال آینده است)، سپس پول فطریه را بگیرید و پول زکات فطره را در پاکت مخصوص و جدا از پول‌های دیگر قرار دهید. روی پاکت، تعداد اعضای خانواده را ذکر کنید و اسامی آنان را بنویسید تا فقیر نیز ببینید و برای شما و فرزندانتان دعا کند. اما بهتر است خودتان قوت غالب مثلا برنج بخرید و به فقیر بدهید.

4- اگر نماز عید را می‌خوانید، فطریه را باید تا ظهر روز عید فطر و اگر نه، باید تا غروب به دست فقیر برسانید و یا به نیت فقیر کنار بگذارید. سوال: آیا کمیته امداد، می‌تواند با انبوه و تراکم جمعیت، این کار را حتی یکی دو روز بعد از عید فطر هم انجام دهد؟ در این باره اظهارنظری نمی‌کنم اما بهتر است خودتان به دست فقیر برسانید. همچنین مستحب است، فقیر مومن باشد و گناه آشکار نکند. 

تذکر: اگر شما سید نیستید، پس نمی‌توانید به سادات زکات بدهید و تا فقیر در شهر خود سراغ دارید نباید به شهر دیگر ببرید.

5- شب عید فطر و یا صبح قبل از نماز عید فطر، مستحب است فطریه هر فرزند را به دست وی بدهید و حکمت آن را که بیمه سلامتی جسم و ایمنی از مرگ تا سال بعد است، برای فرزندان تشریح کنید؛ سپس فرزند، پول را به شما برگرداند و قبل از خواندن نماز عید فطر به فقیر بدهید و یا کنار بگذارید و تا ظهر یا غروب عید فطر به دست او برسانید.

6- مستحب است در روز عید فطر، در صبحگاه به اندازه «عدس» و نه بیشتر از تربت امام حسین (علیه السلام) به نیت تبرک و شفاء، تناول کنید و بعد چیز شیرینی (عسل، خرما و ...) بخورید. بعد لباس شیک و تازه بپوشید و بعد نماز عید فطر را بخوانید.

7- روزه عید فطر که همه می‌دانند حرام است، سه روز بعد از آن نیز روزه گرفتن مکروه است. و بعد از آن شش روز در ماه شوال روزه گرفتن مستحب است بویژه ایام البیض روزهای 13- 15ماه شوال.

8- نکته مهم که متاسفانه این روزها رعایت نمی‌شود، کراهت مسافرت قبل از نماز عید فطر است پس بهتر است مسافرت‌های غیرضروری را به "روز بعد" از عید فطر موکول کنید.

9- زفاف و عروسی در شب و روز عید فطر، شاید اشکالی نداشته باشد. اما «آمیزش جنسی به منظور انعقاد نطفه» در شب عید فطر بسیار خطرناک و اگر فرزندی حاصل شود، احتمال دارد طبق روایت فرزندی شرور گردد. البته برخی جوگیر می‌شوند و بدون مطالعه و بدون توجه به احادیث به صرف اینکه شب، شب نیمه شعبان است، شب عید فطر و ... است، تبرکا از خدا بچه می‌خواهند اما غافل از اینکه، نمی‌دانند داستان چیست؟ حدیث: پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمودند: در شب عید فطر آمیزش نکن زیرا فرزندی که نطفه‌ اش در این شب بسته شود فردی بسیار شرور خواهد بود (منبع: وسائل الشیعه، ج۲۰، ص۲۵۱).

 

 

 

نقل شده از کانال تلگرامی عصر ظهور به نشانی ASRZOHUR110@

 

 

 

 

 

اَللهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَّ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَلی جَمیعِ الاَنْبیاءِ وَ الْمُرْسَلِینَ وَ عَجِّل فَرَجَهُم