ورلد بوک،وبلاگ تفریحی سرگرمی علمی پزشکی مذهبی و...  اَللهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّـل فَـرَجَهُم

ورلد بوک،وبلاگ تفریحی سرگرمی علمی پزشکی مذهبی و... اَللهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّـل فَـرَجَهُم

یا محمد یا علی یا فاطمه یا صاحب الزمان ادرکنی و لا تُهلِکنی (یا محمد یا علی یا فاطمه یا صاحب الزمان مرا دریاب و به هلاکتم مرسان)
ورلد بوک،وبلاگ تفریحی سرگرمی علمی پزشکی مذهبی و...  اَللهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّـل فَـرَجَهُم

ورلد بوک،وبلاگ تفریحی سرگرمی علمی پزشکی مذهبی و... اَللهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّـل فَـرَجَهُم

یا محمد یا علی یا فاطمه یا صاحب الزمان ادرکنی و لا تُهلِکنی (یا محمد یا علی یا فاطمه یا صاحب الزمان مرا دریاب و به هلاکتم مرسان)

توصیه معنوی در مورد پهن کردن سفره هفت سین

توصیه معنوی در مورد پهن کردن سفره هفت سین

- هنگام پهن کردن سفره هفت سین 40مرتبه بگوید: یا باسط

- هنگام گذاشتن قرآن 100مرتبه بگوید: یا حکیم
و100 مرتبه بگوید: یا علیم
- هنگام گذاشتن آینه 40 مرتبه بگوید: یا مصور
- هنگام گذاشتن شمع 100مرتبه بگوید: یا نور
- هنگام گذاشتن شیرینی,بدون پوشش 100مرتبه بگوید: یا رحیم
و100مرتبه : یا رحمن

- هنگام گذاشتن تنگ آب یا تنگ ماهی 40 مرتبه بگوید: یا حی

لای سوره  یس  365 تومان
یا 3650 تومان پول گذاشته و بعد به نیت آقا امیرالمومنین 
به فقرا صدقه دهد
ان شاالله که سالی پر از برکت و سلامتی ,همراه با معنویت داشته باشید

التماس دعا

هفت سوره قرآن با (سین) شروع میشود!
1.اسرا
2.نور
3.حدید
4.حشر
5.صف
6.معارج
7.الاعلی
قبل از سال نو نام این سوره هارا تک تک روی کاغذ نوشته تا بزنید نام سوره پیدا نباشد و همه را لای قران صفحه ای که بسم الله دارد بگذارید.
از روز اول عید تا روز هفت فروردین یکی از کاغذها را بردارید بطوریکه نمیدانید چه سوره ای است و آن سوره را همان روز تا قبل از اذان مغرب با توجه به معانی و حضور قلب بخوانید میتوانید از کسی بخواهید بامعنی بخواند و شما گوش دهید بعد از سوره دعای فرج (اللهم کن لولیک الفرج...) را از ته قلب بخوانید.
- بسیار در موفقیت شما در طی سال کمک میکند.
- برکت در کسب و کار و زندگیتان می افتد.

- ازخطرات ایمن و دست دشمن از زندگی شما کوتاه میشود. و در سال جدید طعم خوشبختی را می چشید. ان شاالله

خوش به حال آنکه روز عید برایش سوره نور بیفتد.

 التماس دعا

آغاز سال 1402 مبارک


یا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الْأَبْصَارِ

یا مُدَبِّرَ اللَّیْلِ وَ النَّهَارِ

یا مُحَوِّلَ الْحَوْلِ وَ الْأَحْوَالِ 

حوِّلْ حَالَنَا إِلَی أَحْسَنِ الْحَالِ


الهی که همیشه حال دلتون خوب باشه

سفره هاتون پر برکت
رزق و روزی تون فراوان
و نعمت سلامتی و آرامش رو در کنار عزیزانتون داشته باشید

خنده هاتون از ته دل و گریه هاتون از سر شوق باشه.

عیدتون کلی مبارک


نقل شده از کانال تلگرامی قرآن کریم به نشانی quran_karimee@


اَللهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّـل فَـرَجَهُم

۸ شخصیت سمی که باید در سال جدید از زندگی خود حذف کنید

۸ شخصیت سمی که باید در سال جدید از زندگی خود حذف کنید

حضور شخصیت‌های سمی در اطراف شما انرژی‌تان را می‌گیرد. اینگونه افراد می‌توانند روی اراده‌ی پیشرفت شما تأثیر منفی داشته باشند؛. سردرگمی و اضطرابی که شخصیت‌های سمی با خود به زندگی دیگران می‌آورند موانعی هستند که می‌شود از آنها اجتناب کرد.

در سال جدید برای موفقیت خود آنها را از زندگی خود خارج کنید. در ادامه شما را با ۸ نوع شخصیت سمی آشنا می‌کنیم

۱- شخصیت قضاوتگر
انسان های قضاوتگر از هر چیز و هر کسی که سر راهشان قرار می گیرد به نحوی ایراد می‌گیرند. شما ممکن است وقت بگذارید و چیزی را با جزئیات کامل و دقیق برای آنها توضیح دهید، اما توضیحات شما از یک گوش آنها وارد و از گوش دیگر خارج می شود. این گونه افراد پیش از آنکه توضیحات شما را بشنوند نتیجه گیری 
کرده‌اند.

۲- شخصیت دروغگو
شما نمی توانید به افراد دروغگو اعتماد کنید و حساب کردن روی آنها نیز امکانپذیر به نظر نمی رسد، چون هیچ وقت نمی توان گفت راست می گویند یا دروغ.

۳- شخصیت کنترل گر
۴- شخصیت متکبر
۵- شخصیت قربانی
۶- شخصیت منفی باف
۷- شخصیت حسود
۸- شخصیت سخن چین

 

اَللهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ اَبیها وَ بَعْلِها وَ بَنیها وَ السِّرِّ الْمُسْتَوْدَعِ فیها بِعَدَدِ ما اَحَاطَ بِهِ عِلْمُکَ

خداوندا به مقدار علمِ بی پایانت بر فاطمه و پدرش و شوهرش و فرزندانش و رازی که در او قرار داده شده، صلوات و درود بفرست

آثار دنیوی و عواقب اخروی گناه زنا (رابطه نامشروع و حرام جنسی)

پرسش: در مورد آثار دنیوی و عواقب اخروی گناه زنا توضیح دهید؟

پاسخ: به‌ طور کلی عمل زنا به لحاظ آثار اخروی، سبب استحقاق عقوبت و غضب الهی می‌شود و به لحاظ آثار دنیوی باعث می‌شود نسب‌ها و شجره‌های خانوادگی قطع شود و اختلافات و درگیری‌های شدید خانوادگی به وجود آید و کانون خانواده‌ها از هم پاشیده شود و مرض‌های گوناگون تناسلی و بیماری‌های جدیدی همچون ایدز و هپاتیت و ... زیاد شود. نیز باعث می‌شود عفت و حیا، غیرت، و مودت و رحمت در میان افراد اجتماع جای خود را به بی‌عفتی، بی‌شرمی‌، بی‌غیرتی، دشمنی و شقاوت بدهد.
با باز شدن راه زنا روز به‌ روز میل و رغبت فرد به ازدواج کمتر می‌شود؛ چون به خیال خود می‌تواند از راه زنا نیاز‌های جنسی خود را برآورد؛ لذا اگر مرد است، انگیزه‌ای ندارد که محنت و مشقت نفقه عیال را به دوش کشد و اگر زن است، زحمت حمل جنین و تربیت او را تحمل نماید.
در نهایت با شروع این گناه بزرگ، معضلات بزرگ خانوادگی و اجتماعی و بیماری‌های جسمی و روانی در افراد و جامعه زیاد می‌شود که معالجه و درمان آن شاید به هیچ وجه امکان‌پذیر نباشد و کرامت انسان به طور کامل زیر پا گذاشته می‌شود و با جامعه حیوانی هیچ فرقی نخواهد داشت و صدها مشکل دیگر از این قبیل که در اثر شیوع و رواج چنین گناهی گریبان فرد و جامعه را می‌گیرد، که نمونه و مصداق بارز آن را می‌توان در جوامع غربی و ... یافت.


زنا از گناهان کبیره و دارای آثار شوم و مختلف است و ما سعی می‌کنیم با توجه به روایات آثار آن را بیان کنیم:
 

- استحقاق عذاب الهی


مهمترین اثر زنا استحقاق عذاب الهی است، زانی در‌ صورتی‌ که بدون توبه واقعی از دنیا برود، در عالم آخرت عذاب شدیدی خواهد شد.

- حدیثی از پیامبر


در روایت از پیامبر آمده است: شب معراج هنگامی مشغول سِیر بودم، به زنانی برخوردم که به پستان‌هایشان آویزان بودند. از جبرئیل سوال کردم آنان چه کسانی‌اند؟ جبرئیل گفت: آنان زنانی هستند که اموال شوهرانشان را برای اولاد غیر به ارث گذاشتند (یعنی اینکه از طریق زنا فرزندانی را به وجود آورده‌اند).

- حدیثی از امام صادق


در روایت دیگر از امام صادق (علیه‌السلام) آمده است: خداوند سه شخص را بدون حساب داخل جهنم می‌کند، رهبر ستمگر، و تاجر دروغگو، و پیرمرد زناکار.

 

- حدیثی دیگر


در روایت دیگر امام صادق از پیامبر خدا نقل می‌کند: انجام سه عمل گناه در نزد خدا بسیار عظیم است: کسی که پیامبری از پیامبران الهی را بکشد و کسی که خانه خدا را که قبله بندگان الهی است، خراب کند و کسی که از راه حرام منی‌اش را در رحم زنی قرار دهد.
این روایت به خوبی سنگینی گناه زنا را می‌رساند؛ چون در زمره کارهای بسیار عظیم قرار گرفته است.

 

- عذاب قبر


از جمله آثار زنا مبتلا شدن به عذاب شدید قبر است، که انسان زانی به آن دچار می‌شود.

- حدیثی از پیامبر اکرم


در روایت از پیامبر گرامی اسلام آمده است: کسی که با زن مسلمان یا یهودی یا نصرانی و یا مجوسی ـ حر باشد یا کنیز ـ زنا کند و توبه نکند و با اصرار بر زنا بمیرد، خداوند بر روی قبرش سیصد در را باز می‌کند که مارها و عقرب‌ها و افعی‌هایی از آن خارج می‌شوند و تا روز قیامت در آتش می‌سوزد، و هنگامی که در روز محشر برانگیخته می‌شود، خدای متعال مردم از بوی بد و گندیده او در اذیت‌اند و از این طریق شناخته می‌شود که کار او در دنیا چه بوده است و آن‌گاه امر می‌شود که داخل آتش شود.

- نبوییدن بوی بهشت


بوی بهشت از مکان بسیار دور به مشام بهشتیان می‌رسد و در روایات اهل بیت یکی از آثار زنا به مشام نرسیدن بوی بهشت است.

- حدیثی از امام باقر


امام باقر (علیه السلام) از پیامبر گرامی اسلام روایت می‌کند که به من جبرئیل خبر داد بوی بهشت در مسیر هزار سال راه می‌رسد؛ اما چند نفر بوی آن را نمی‌بوید: کسی که عاق والدین است و کسی که قطع رحم کرده است و پیرمردی که زناکار است.

- عدم نظر رحمت الهی


از آثار زنا این است که خداوند نظر رحمت به زانی نمی‌افکند.
در روایتی از امام باقر از پیامبر خدا روایت شده است: که خدای متعال با سه کس در قیامت سخن نمی‌گوید و به آنان نظر لطف و رحمت نمی‌کند؛ از جمله آنان پیرمرد زناکار است.
 

- حدیثی از امام جعفر صادق


در روایت دیگر از امام صادق آمده است: خداوند به سه کس نظر لطف و رحمت نمی‌افکند و با آنان سخن نمی‌گوید و آنان را پاکیزه نمی‌گرداند و برای آنان عذاب دردناک در نظر گرفته شده است: از جمله آنان زنی زناکار است که صاحب شوهر است.

 

- داشتن بوی بد در محشر


از آثار زنا در روایات این امر ذکر شده است، که از زانی بوی بسیار بدی ساطع می‌شود که موجب اذیت اهل محشر می‌شود.

 

- حدیثی از امیرالمؤمنین


در روایتی از امیرالمؤمنین آمده است: روزی قیامت بوی بسیار گندیده‌ای می‌وزد که تمام اهل محشر اذیت می‌شود؛ به گونه‌ای که نفس‌های مردم بند می‌آید، منادی ندا می‌کند: می‌دانید این بو چیست که باعث اذیت شما شد، جواب می‌دهند: نمی‌دانیم؛ ولی باعث اذیت ما شد، می‌گوید: این بوی بد فرج‌های زناکاران است که خدا را با این عمل شنیعشان ملاقات کردند، آنان را لعنت کنید، که خدا آنان را لعنت کرده است. آن‌گاه همه کسانی که در وادی محشر‌ند، آنان را لعنت می‌کنند.


- مستجاب نشدن دعا


از آثار زنا عدم استجابت دعاست.

 

- حدیثی از امام محمدباقر


در روایتی از امام باقر (علیه‌السلام) آمده است: خدای متعال به موسی بن عمران وحی کرد زنا مکن، در این صورت، نورِ صورت می‌رود، و درهای آسمان به روی دعایت بسته می‌شود.

 

- کوتاهی عمر


یکی از آثار شوم زنا کوتاهی عمر است.
 

- حدیثی از پیامبر اسلام


در روایتی از پیامبر گرامی اسلام نقل شده می‌فرماید: ‌ای مسلمانان! از زنا دوری کنید، و زنا دارای شش اثر است: سه اثر مربوط به دنیا و سه اثر مربوط به آخرت؛ اما سه اثر مربوط دنیا عبارت است این‌که موجب از بین رفتن جلای صورت می‌شود و فقر را می‌آورد و از عمر می‌کاهد؛ اما سه اثر اخروی آن عبارت است از این‌که موجب غضب الهی می‌شود، بدی حساب را در قیامت در پی دارد و موجب خلود در جهنم می‌شود.

 

- نقصان روزی


از آثار زنا کم شدن رزق و روزی است. در روایت سابق به این مطلب اشاره شده است.

 

- حدیثی از پیامبر اعظم


در روایت دیگر از پیامبر آمده است: زنا دارای شش اثر است: سه اثر در دنیا و سه اثر در آخرت دارد؛ اما آثار دنیوی آن عبارت است از این‌که موجب از بین رفتن جلای صورت می‌شود و نابودی و فنا را به‌زودی به ارمغان می‌آورد، و موجب قطع رزق می‌گردد؛ اما آثار اخروی عبارت‌اند از: بدی حساب و غضب خداوند و جاویدانه ماندن در آتش.

 

- حدیثی از امام علی


و در روایت دیگر از امام علی (علیه السلام) آمده است: زنا باعث قطع روزی حلال می‌شود.

 

- مرگ ناگهانی


از آثار زنا آن است که چه بسا باعث مرگ ناگهانی می‌شود.

 

- روایتی از امام باقر


در روایتی از امام باقر از امیرالمومنین (علیه‌السلام) آمده است: هرگاه زنا بعد از من پدیدار شود، مرگ‌های ناگهانی نیز پدید خواهد آمد.

 

- زناکار شدن همسران


از آثار زنا آن است که فرزندان زانی به این عمل مبتلا می‌شوند.

 

- روایتی از امام صادق


در روایتی از امام صادق آمده است: خدای متعال به موسی وحی کرد: من فرزندان شخص را براساس سعی و کوشش پدرانشان پاداش و جزا می‌دهم، اگر عمل خیر باشد، پاداش خیر می‌دهم و اگر عمل شر باشد، پاداش شر می‌دهم، زنا نکنید، و الا زنان شما زنا خواهند داد و هر کس زنی دیگری را مورد تجاوز قرار دهد، به زن او زنا خواهد شد؛ همان‌گونه عمل می‌کنی، جزا داده می‌شوی.

 

- فساد و تباهی خانواده و نسب‌ها


از پی‌آمدهای این عمل، فساد نسب‌ها و شجره‌های خانوادگی و قطع نسل است.

 

- حدیثی از امام رضا


در روایتی از امام رضا (علیه السلام) آمده است: خداوند زنا را بدان جهت حرام کرد که موجب فساد می‌شود؛ زیرا باعث می‌شود نسب‌ها از بین برود و اطفال تربیت نشوند و میراث‌ها از بین برود.

 

بنابراین به‌طورکلی عمل زنا به لحاظ آثار اخروی، آثار اخروی زیانباری را دارد و موجب استحقاق عقوبت و غضب الهی می‌شود و به لحاظ آثار دنیوی موجب می‌شود نسب‌ها و شجره‌های خانوادگی قطع شود و اختلافات و درگیری‌های شدید خانوادگی به وجود آید و کانون خانواده‌ها از هم پاشیده شود و مرض‌های گوناگون تناسلی و بیماری‌های جدیدی همچون ایدز و هپاتیت و ... زیاد شود. و نیز باعث می‌شود عفت و حیا و غیرت و مودت و رحمت در میان افراد اجتماع جای خود را به بی‌عفتی و بی‌شرمی‌ و بی‌غیرتی و دشمنی‌ و شقاوت بدهد.
با باز شدن راه زنا روزبه‌روز میل و رغبت فرد به ازدواج کمتر می‌شود؛ چون به خیال خود می‌تواند از راه زنا نیاز‌های جنسی خود را برآورد؛ لذا اگر مرد است محنت و مشقت نفقه عیال و اگر زن است زحمت حمل جنین و تربیت او را تحمل نموده و با محافظت و قیام به واجبات زندگی‌اش، جانش به لب برسد، با اینکه غریزه جنسی که محرک و باعث همه این‌هاست از راه دیگر هم اقناع مى‌شود، بدون اینکه کمترین مشکل و تعبى تحمل کند.

در نهایت با شروع این گناه بزرگ، معضلات بزرگ خانوادگی و اجتماعی و بیماری‌های جسمی و روانی در افراد و جامعه زیاد می‌شود که معالجه و درمان آن شاید به هیچ وجه امکان‌پذیر نباشد و کرامت انسان به طور کامل زیر پا گذاشته می‌شود و با جامعه حیوانی هیچ فرقی نخواهد داشت و صدها مشکل دیگر از این قبیل که در اثر شیوع و رواج چنین گناهی گریبان فرد و جامعه را می‌گیرد، که نمونه و مصداق بارز آن را می‌توان در جوامع غربی و ... یافت.

 

منابع احادیث و روایات و منبع این پست را در سایت ویکی پرسش ببینید.

 

 

https://s2.uupload.ir/files/zena1_ugz.jpg

 

 

https://s2.uupload.ir/files/zena2_f107.jpg

 

 

https://s2.uupload.ir/files/zena3_3az7.jpg

 

 

https://s2.uupload.ir/files/zena4_wpgt.jpg

 

 

https://s2.uupload.ir/files/zena5_da5h.jpg

 


اَللهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَّ عَلی آلِ مُحَمَّدٍ کَمَا صَلَّیتَ عَلی اِبراهیمَ وَ عَلی آلِ اِبراهیمَ اِنَّکَ حَمیدٌ مَّجِیدٌ.


اَللهُمَّ بَارِک عَلی مُحَمَّدٍ وَّ عَلی آلِ مُحَمَّدٍ کَمَا بَارَکتَ عَلی اِبراهیمَ وَ عَلی آلِ اِبراهیمَ اِنَّکَ حَمیدٌ مَّجِیدٌ.

خداوندا بر محمد و آل محمد درود فرست، همان گونه که بر ابراهیم و آل ابراهیم درود فرستادی، راستی که تو ستوده شده و بزرگواری.
خداوندا بر محمد و آل محمد برکت نازل فرما، همان گونه که بر ابراهیم و آل ابراهیم برکت نازل فرمودی، به راستی که تو ستوده شده و بزرگواری.

نظر فقها و مراجع عظام تقلید در مورد چهارشنبه سوری

 نظر فقها و مراجع معظم در مورد چهارشنبه سوری:

- حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای؛

 نظر جنابعالى درباره چهارشنبه سورى چیست؟ 

جواب: علاوه بر آنکه هیچ مبناى شرعى ندارد، مستلزم ضرر و فساد زیادى است که مناسب است از آنها اجتناب شود.

- آیت الله العظمی مکارم شیرازی: منفعت حاصل از خرید و فروش مواد محترقه حرام است.

آیت الله العظمی مکارم شیرازی با تأکید بر اینکه چهارشنبه سوری یک مراسم خرافی برگرفته از آیین غلط گذشتگان است و در فرهنگ اسلامی هیچ جایگاهی ندارد، یادآور شد: باید سنت هایی چون دید و بازدید، صله رحم، کمک به دیگران ترویج شود و نباید تسلیم سنت های خرافی گذشتگان شویم. خرید و فروش، حمل و نقل مواد محترقه که به منجر به ایجاد حادثه و مصدوم شدن دیگران می‌شود جایز نبوده و منفعت حاصل از آن نیز حرام است.

- آیت‌الله العظمی بهجت (ره) : این کارها مشروعیت ندارد.

تعبیر قرآن تبعیت کورکورانه از گذشتگان، از پدران، مادران، آباء و اجداد است این هم از موضوعاتی است که قرآن روی آن زیاد تکیه کرده است و آن را منشأ لغزشهای بشر می داند و سخت انتقاد می کند. مثلا می گوید: آنها چنین می کویند:

«انا وجدنا آبائنا و جدنا آبائنا علی امه و انا علی آثارهم مقتدون»؛ اینها می گویند: ما پدران خودمان را بر یک طریقه‌ای یافته‌ایم و ما هم همان طریقه پدران خودمان را می گیریم و می رویم ، و به تعبیر امروز سنت گرائی.

آیت‌الله العظمی سیستانی: اموری که به جامعه ضرر می‌زند و موجب ایذاء مردم است مانند استعمال ترقه و خرید و فروش آن جایز نیست.

آیت‌الله العظمی فاضل لنکرانی (ره) : در فرض مزبور که دارای خطرات جانی و مالی است و موجب اذیت و آزار دیگران است و مخالف مقررات و قانون و نظم جامعه است جایز نیست.

آیت‌الله العظمی میرزا جواد تبریزی(ره): هیچ یک از این امور، رجحان شرعی ندارد و تشویق مردم به این مورد تشویق به دنیا و غافل کردن از آخرت است و این که تصور می‌کنند این امور مردم را به حفظ وطن و عزت وا می‌دارد، تصوری باطل است. آنچه مردم را به عزت می‌رساند و به حفظ وطن وا می‌دارد ایمان است و بس.

آیت‌الله العظمی علوی‌ گرگانی: چهارشنبه سوری یکی از سنت‌های غلط است که از لحاظ عقلی و شرعی هیچگونه جایگاهی ندارد و از رسوم جاهلیت است و لذا لازم است که مؤمنین از برپایی اینگونه برنامه‌ها اجتناب کنند. مخصوصاً اگر مشتمل بر محرمات باشد و در صورتی که موجب وحشت مردم و زیان و ضرر شود، ضمانت هم دارد.

حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی: استفتاء جمعی از مردم در خصوص استفاده از مواد محترقه در ایام نوروز: چنانچه این مواد موجب آزار مردم باشد، حرمت آن شدیدتر است و مراسم چهارشنبه سوری از این قبیل است و چون استفاده از این مواد،از مصادیق لهو و اسراف است، جایز نمی باشد.

همچنین در پاسخ به استفتائی در خصوص شرکت در مجالس صوفیان و مدعیان عرفان ، بیان داشته که افکار آنها انحرافی است و شرکت در مجالس آنان حرام و ترویج باطل است.

 

نکته:

 

فقط یک لحظه تصوُر کنید که چهارشنبه سوری مراسمی مذهبی بود که هر سال به طور میانگین بیش از 10کشته، بیش از 500 نفر زخمی و قطع عضو، صدها میلیون تومان خسارات و این‌مقدار رُعب و وحشت و راه بندان ایجاد می‌کرد. 
حتما تا حالا شاهد انواع و اقسام تحلیل‌های مذهب‌ستیز به دلیل این مراسم بودیم. که آتش بازی هم شد شادی؟! چرا فکر آبرو و تصویر جهانی از ایرون و ایرونی، توی رسانه های جهانی نیستین! چرا پولشو به فقرا نمیدید؟! حتما کمپین میزدند که هر کی توی راه بندون چهارشنبه سوری گیر کرده و از سر و صدای ترقه ها، چرتش پریده، سلفی بگیره بفرسته!  شاید حتی آقای دبیرکلِ سازمان ملل هم میانه‌ی چُرت‌زدن‌هایش از این وضعیت ابراز نگرانی کرده بود و این آئین نابخردانه را منشا خشونت! و ضد حقوق بشر هم معرفی میکرد..

اما واکنش‌ها نسبت به این مراسمِ سنتی چیست؟ میگویند سنتی صحیح است! که باید به روش صحیح اجرا شود و اجرای آن به روش کنونی هیج ربطی به بنیان‌گذاران آن ندارد. این نوع تحلیل، حتماً روش صحیحی است اما چرا پای باقی انحرافات و اشتباهات که می‌رسد، شمشیر را از رو بسته و بابت یک مسئله‌ی جزئی تمام یک کلیت زیر سوال می‌رود؟

پاسخ ساده است. ناز و اداهای روشنفکری میگوید به هر چه رنگ دینی دارد، (که اتفاقا همیشه عقلانی و مفید هم هست) با شدت هر چه تمام حمله کن و هر چه که رنگ غیردینی دارد، حتی اگر خرافی و مضر، از آن دفاع و آن را ترویج کن... 
حال، این روشنفکری است یا جاهلیت؟

 

نقل شده از کانال تلگرامی روشنگری به نشانی Roshangari_ir@

 

اَللهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّـل فَـرَجَهُم

سه منزلگاه انسان| منشأ عذاب‌ها و نعمت‌های برزخی

عالم برزخ و ساکنان آن مادی نیستند ولی جسمانی هستند. مقدار، شکل، طول، عرض و عمق دارند. عالم برزخ از لحاظ رتبه‌ی وجودی فوق جهان طبیعت و محیط بر آن می‌باشد. انسان‌ها در جهان برزخ، بر طبق اندوخته‌های دنیوی خود، زندگی خوب یا دشواری را خواهند داشت. پس از عالمِ برزخ عالم یا عوالم دیگری است، به نام عالم یا عوالم عقول مجرده که در فلسفه اشراق وجود آن‌ها به اثبات رسیده است.

جایگاه برزخ و زندگی در آن


برزخ به معنای فاصله بین دو چیز است. عالم برزخ فاصله بین عالم دنیا و عالم قیامت و حشر کلی است.
عمربن یزید گفت: از حضرت صادق (علیه السلام) پرسیدم: برزخ چیست؟
فرمود: برزخ از هنگام مرگ و دفن در قبر شروع می‌شود و تا قیامت ادامه دارد.[١] انسان در سیر صعودی و باطنی به سوی اقامتگاه ابدی و عالم ربوبی و لقاءالله به ناچار باید عوالمی را طی کند. در قرآن آمده:

«یا أَیُّها الإِنْسانُ إِنَّک کادِحٌ إِلى‏ رَبِّک کَدْحاً فَمُلاقِیهِ»؛[٢] ای انسان تو برای ملاقات پروردگارت سخت تلاش کردی پس او را ملاقات خواهی کرد. نخستین منزل او عالم طبیعت و جهان مادی است که به عنوان مزرعه آخرت معرفی شده است. دومین منزلگه او عالم برزخ و اعظم می‌باشد که بعد از مرگ بلافاصله وارد آن خواهد شد. عالم برزخ و ساکنان آن مادی نیستند ولی جسمانی هستند. مقدار، شکل، طول، عرض و عمق دارند. عالم برزخ از لحاظ رتبه‌ی وجودی فوق جهان طبیعت و محیط بر آن می‌باشد. انسان‌ها در جهان برزخ، بر طبق اندوخته‌های دنیوی خود، زندگی خوب یا دشواری را خواهند داشت. پس از عالمِ برزخ عالم یا عوالم دیگری است، به نام عالم یا عوالم عقول مجرده که در فلسفه اشراق وجود آن‌ها به اثبات رسیده است. بنابراین، عالم برزخ پس از عالم دنیا، و قبل از عوالم عقول مجرده واقع شده و به همین جهت عالم برزخ نام گرفته است. ولی باید به این نکته مهم توجه داشته باشیم که این قبلیت و بعدیت و وسطیت زمانی و مکانی نیست تا سؤال شود: عالم برزخ در کجاست؟ در زمین است یا سایر کرات آسمانی یا جای دیگر؟ و چه زمانی به وجود آمده یا به وجود خواهد آمد. جواب این است که زمان و مکان از آثار امور مادی هستند، در صورتی که عالم برزخ از لحاظ رتبه وجودی فوق همه و محیط بر این‌هاست.
انسان‌ها در عالم برزخ زندگی‌های متفاوتی دارند: بعضی از بهترین نعمت‌ها بهره می‌گیرند و در کمال خوشی و آرامش زندگی می‌کنند، ولی برخی دیگر کمتر؛ در عذاب‌های برزخی نیز همه یک‌سان نیستند: بعضی در سخت‌ترین عذاب‌ها معذب هستند برخی در کمتر و خفیف‌تر. در یک کلام، زندگی برزخی نمونه‌ای است از زندگی اخروی و به تعبیر احادیث قبر باغی است از باغ‌های بهشت یا گودالی است از آتش‌های دوزخ.


منشأ عذاب‌ها و نعمت‌های برزخی


باید به این نکته مهم توجه داشته باشیم که انواع نعمت‌ها و عذاب‌های برزخی از عقاید، اخلاق و اعمال انسان‌ها در دنیا نشئت می‌گیرد بلکه خود اخلاق و اعمال خوب یا بد انسان هستند که در باطن ذات او وجود دارند و در عالم برزخ به صورت انواع نعمت‌ها یا عذاب‌ها آشکار می‌گردند. در آیات قرآن و احادیث بدین مطلب اشاره شده است، به عنوان نمونه:
قرآن می‌گوید: «روزی که هر کس کار خیری انجام داده آن را پیش روی خود می‌یابد. و هر کس کار زشتی انجام داده آرزو دارد که ای کاش بین او و عملش فاصله بسیار دوری وجود داشت.»[٣]
و فرمود: «کسانى که اموال یتیمان را به ستم میخورند همانا که در شکم خود آتش مى‏خورند. و به زودى در آتشى برافروخته در آیند.»[٤]
امیرالمؤمنین (علیه السلام) فرمود: «اعمال بندگان در دنیا، در آخرت پیش چشم آنان آشکار خواهد شد.»[٥]
امام صادق (علیه السلام) فرمود: «هنگامی که میت را در قبر می‌گذارند شخصی بر او ظاهر می‌شود و می‌گوید: ما سه نفر بودیم، رزق تو با فرا رسیدن اجلت تمام شد. خویشانت نیز تو را ترک کردند و رفتند. من عمل تو هستم و همیشه با تو خواهم بود، اما در دنیا مرا از همه ناچیزتر می‌شمردی.[٦]
امیرالمؤمنین (علیه السلام) فرمود: «آدمیزاد در آخرین روزهای زندگی دنیوی و اولین روز ورود به جهان آخرت مال و فرزندان و عملش برای او آشکار می‌شوند، پس به مال خود می‌گوید: من برای اندوختن تو زحمت کشیدم و حریص بودم، امروز به من چه کمکی می‌کنی؟ مال او می‌گوید: کفن خود را از من بگیر. پس به فرزندانش توجه می‌کند و می‌گوید: من شما را دوست می‌داشتم و در طول عمر از شما نگه‌داری کردم امروز چه کمکی به من می‌کنید؟ پاسخ دهند: تو را در گور پنهان می‌کنیم. سپس به عمل خود توجه می‌کند و می‌گوید: من در حق تو کوتاهی کردم و بر من دشوار می‌آمدی اکنون درباره من چه خواهی کرد؟
عمل او پاسخ می‌دهد: من در قبر (برزخ) و قیامت با تو خواهم بود تا هنگامی که بر پروردگارت وارد شوی. پس اگر ولی خدا (مؤمن) باشد خوش‌بوترین، زیباترین، خوش‌لباس‌ترین شخص بر او ظاهر می‌شود و می‌گوید: تو را به روح و ریحان و بهشت مژده می‌دهم. مقدم تو مبارک و خوش آمدی. پس شخص مرده به او می‌گوید: تو کیستی؟ در جواب می‌گوید: من عمل صالح تو هستم. از دنیا با تو آمده‌ام و تا بهشت تو را همراهی می‌کنم.»[٧]
 

صدقات جاریه

انسان تا زمانی که زنده است می‌تواند با عمل صالح و اخلاق نیک برای پس از مرگ و جهان آخرت خود توشه‌ای تهیه کند و در آن‌جا از آنها بهره بگیرد، ولی با فرارسیدن مرگ پرونده عملش بسته می‌شود و دستش از دنیا کوتاه می‌گردد.
اما از احادیث استفاده می‌شود که اگر انسان در دنیا کارهای نیک و بادوامی را به قصد قربت انجام داده، پس از مرگ و در جهان برزخ نیز از ثواب آنها بهره می‌گیرد. در احادیث به بعضی آن کارها اشاره شده است.
حضرت صادق (علیه السلام) فرمود: «شش چیز است که مؤمن بعداز مرگ نیز از ثواب آنها بهره میگیرد. فرزند صالحى که برایش طلب مغفرت کند، مصحف (کتابى) که خوانده شود، چاه آبى که بکند و در اختیار مردم قرار دهد، درختى که در زمین بنشاند، آبى که جارى سازد و به عنوان صدقه جارى سازد، و عمل خوبى که پایه‏ گذارى کند و مردم از آن پیروى کنند.»[٨]
حضرت صادق (علیه السلام) فرمود: «انسان پس از مرگ پاداشى را دریافت نمیکند جز از یکى از این سه چیز: صدقه ‏اى را که در زمان حیات بنا کند، ثواب چنین صدقه‏ اى تا قیامت به او خواهد رسید، ملکى را وقف امور خیریه کند، سنت خوب و هدایت کننده‏اى را پایه‏ گذارى کند که دیگران از آن پیروى کنند، و فرزند صالحى را به یادگار بگذارد که برایش طلب مغفرت کند.»[٩]
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمود: «وقتى مؤمن مُرد عملش قطع میشود جز از سه چیز: صدقه ‏اى که از او مانده و جریان دارد، علمى که مردم از آن نفع میبرند و فرزند صالحى که برایش دعا کند.»[١٠]
باز ایشان فرمود: «هرگاه مؤمنى بمیرد در حالى که نوشته علمى را از خود به جاى بگذارد در قیامت آن ورق علمى برایش سپرى در برابر آتش دوزخ خواهد شد. و در برابر هر حرفى که در آن ورق نگاشته شده خداى متعال در قیامت شهرى به وى عطا میکند که هفت برابر مجموع دنیا مى‌‏باشد.»[١١]
ابوبصیر می‌گوید: «از امام صادق (علیه السلام) شنیدم که فرمود: هرکس کار خیری را به دیگری بیاموزد به مقداری که به عمل کننده پاداش داده می‌شود به تعلیم دهنده نیز پاداش داده می‌شود. ابو بصیر می‌گوید:
به آن حضرت عرض کردم اگر شخص آموزش دیده همان را به دیگری بیاموزد، چه؟ فرمود: چنانچه آموزش دیده به همه مردم تعلیم کند به مقدار ثواب همه آنها به تعلیم‌دهنده (اول) نیز پاداش داده خواهد شد. ابوبصیر عرض کرد: گرچه شخص نخست مرده باشد؟ فرمود: آری، گرچه مرده باشد.»[١٢]
امام باقر (علیه السلام) فرمود: «هرکس عمل خیرى را به دیگرى بیاموزد به مقدار اجر عمل‌کننده به آموزنده نیز پاداش داده میشود؛ بدون این که از اجر عمل کنندگان چیزى کاسته شود. و هر کس کار زشتى را به دیگرى یاد دهد کیفر عمل کننده به آموزنده نیز داده خواهد شد؛ بدون این که از کیفر عمل کننده چیزى کاسته شود.»[١٣]


پی نوشت ها
[١]. کافى، ج ٣، ص ٢٤٢
[٢]. انشقاق (٨٤) آیه ٦
[٣]. آل‏ عمران (٣) آیه ٣٠
[٤]. نساء (٤) آیه ١٠
[٥]. نهج ‏البلاغه، کلمات قصار شماره ٧

[٦]. بحارالأنوار، ج ٦، ص ٢٦
[٧]. کافى، ج ٣، ص ٢٣١
[٨]. بحارالأنوار، ج ٦، ص ٢٩٣

[٩]. همان، ص ٢٩٣
[١١]. همان، ص ١٤٤
[١٢]. همان، ص ١٧
[١٣]. همان، ص ١٩
 

دفتر نشر فرهنگ و معارف اسلامی مسجد هدایت به نشانی اینترنتی https://hedayatgar.ir

آیت الله ابراهیم امینی


اَللهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ اَبیها وَ بَعْلِها وَ بَنیها وَ السِّرِّ الْمُسْتَوْدَعِ فیها بِعَدَدِ ما اَحَاطَ بِهِ عِلْمُکَ

خداوندا به مقدار علمِ بی پایانت بر فاطمه و پدرش و شوهرش و فرزندانش و رازی که در او قرار داده شده، صلوات و درود بفرست